Få mest muligt ud af skolens miljøer

Der kan være flere forskellige miljøer på enhver skole. Der kan både være gode og mindre gode miljøer. Hvis man som skole gerne vil sikre sig de bedste miljøer, som man kan få mest muligt ud af, kan man dog også selv gøre en del. Det handler bl.a. om at gøre skolen til et rart sted at være. Det gælder både de fysiske rammer, så de fysiske miljøer er gode, og de sociale rammer, så det også er psykisk rart at være på skolen.

Sørg for gode fysiske miljøer

For at man kan få mest muligt ud af skolens miljøer, er de fysiske rammer nødt til at være i orden. Hvis der er steder, der trænger til en reparation, toiletterne er frastødende, og møblerne er slidte, er skolen ikke et sted, man har så meget lyst til at være.

En gang maling og en opdatering af toiletter og skolemøbler kan altså gøre en stor forskel. Så vil de fysiske miljøer på skolen hurtigt virke meget mere indbydende. På denne måde kan både elever og personale få meget mere ud af skolens miljøer, og skolen vil blive et rarere sted at opholde sig. Det kan være en større udskrivning at skulle opdatere skolen på den måde. Hvis den trænger til det, er der dog stor sandsynlighed for, at det vil give god mening alligevel.

Prioriter gode sociale miljøer

Det er dog ikke nok med gode fysiske rammer, hvis man gerne vil have mest muligt ud af skolens miljøer. Der er nødt til at være styr på det sociale også. Elever og personale skal ikke bare føle sig fysisk godt tilpas på skolen. De skal også kunne mærke, at der er et godt socialt miljø – ellers får man ikke mest muligt ud af nogen af skolens miljøer.

Gode sociale miljøer kan man f.eks. skabe ved at sørge for, at der ikke foregår mobning på skolen. Hverken mellem elever eller personale eller på tværs af de to grupper. Det kan også være en god idé at gøre noget for at skabe gode sociale fællesskaber. Det kan f.eks. være at holde en form for sommerfest eller julefrokost for personalet. Det kan også være, at man laver et arrangement, hvor eleverne laver noget, som forældrene så skal komme og se.

Det er altsammen med til at skabe gode miljøer. På den måde kan man få mest muligt ud af både fysiske og sociale miljøer på skolen.

Rul til toppen